U bent op zoek naar de woning van uw dromen in Friesland. Of u heeft deze al gevonden. Wat zijn vervolgens de stappen die u neemt? Met een persoonlijke aankoopmakelaar weet u precies wat er op uw pad komt bij de aankoop van een woning. Met onze jarenlange ervaring als makelaardij in het hart van Friesland voorzien we u van gedegen advies. We begeleiden u graag in uw zoektocht of in het aankoopproces.
Voordelen van een aankoopmakelaar
Wanneer u een onafhankelijke makelaar met u mee laat kijken, kan deze als deskundige uw droom bevestigen of juist voorkomen dat deze droom op een nachtmerrie uitdraait. Met een ervaren makelaar, die kennis heeft van zaken en de markt waarin uw toekomstige woning staat goed kent, wordt u op de hoogte gebracht van bijvoorbeeld bestemmingsplannen en kadastrale gegevens. Deze informatie is niet altijd openbaar beschikbaar of eenvoudig te vinden en kan direct invloed hebben op uw woonplezier, het bod dat u neerlegt en eventuele (bouw)kundige onderzoeken die u wilt laten uitvoeren voordat u overgaat tot de aankoop.
Onze makelaars kunnen met u de woning inspecteren. Zo staan er in het burgerlijk wetboek regels omtrent verborgen gebreken, waarvan onze makelaars kennis hebben en daarmee de juiste vragen kunnen stellen aan de makelaar van de verkopende partij. Het is zinvol en prettig wanneer u deze gesprekken niet zelf hoeft te voeren met de verkoopmakelaar. Dit geeft u vertrouwen dat u de juiste keuze maakt en neemt u een stukje onzekerheid en zorg uit handen. Optioneel kunt u via de makelaar de woning ook APK laten keuren. Indien nodig kunnen wij u hier meer over vertellen.
Waardebepaling van uw droomhuis
Een belangrijk aspect in het aankoopproces is het bepalen van de waarde van de woning van uw keuze. Dit zal de makelaar uitgebreid met u doornemen waarna de onderhandelingen worden geopend. Hierbij verdienen onder andere de volgende punten extra aandacht:
- Wat is de aanvaardingsdatum?
- Hoe gaat de overname in zijn werk?
- Zijn er ontbindende voorwaarden?
- Zijn er andere potentiële kopers?
- Is er sprake van verontreiniging in of op de kavel?
Voor u als kandidaat-koper zijn bovenstaande punten waarschijnlijk niet allemaal bekend en daarom des te spannender. Onze makelaars zijn u hierbij dan ook graag van dienst.
Het opmaken van de koopakte
Wanneer de stappen hierboven zijn doorlopen en de onderhandelingen tot een voor beide partijen bevredigend einde zijn gebracht, zal de koopakte worden opgemaakt. Gewoonlijk maakt de makelaar van de verkopende partij deze op. Hierna krijgt u nog drie dagen wettelijke bedenktijd. Uw makelaar controleert de koopakte voor u. Zo zullen we erop letten dat de juiste zaken in de koopakte zijn vermeld en er geen belangrijke onderdelen wordt vergeten. Hierbij kunt u onder meer denken aan:
- Of er melding is gemaakt van afspraken rondom eventuele verontreiniging, zoals asbest, olietanks, etc.
- Of er afspraken zijn gemaakt en vermeld over ‘verborgen gebreken’.
- Of de financieringsvoorwaarde is vermeld.
- Of de boetebepalingen zijn beschreven.
- Of de details rondom eventuele overname zijn genoteerd.
- Of de overdrachtsdatum en notariskeuze zijn vermeld.
Bij makelaardij Wieb Zandberg heeft u te maken met een klein kantoor. Hierdoor bent u altijd direct in contact met uw eigen aanspreekpunt en kunt u rekenen op een persoonlijke en vertrouwde samenwerking.